*DIY PomPoms*

Gör egna PomPoms att hänga i taket, eller ett fönster! Så här gjorde jag:

Du behöver:

Silkespapper (Tissue paper)

Styrolitkula i valfri storlek (mina var ca: 5cm i diameter)

Lim

Nylontråd

Sax och häftapparat

...och lite tålamod, för det tar ganska lång tid och man blir kladdig om fingrarna. Men det är så värt det när det väl är klart!


Gör såhär:

1. Klipp ut silkespappret i denna form (man kan göra dem spetsigare om man inte vill ha samma "mjuka" look). Nu avgörs storleken på "bollen"/PomPomen (heter det så?!) Jag klippte dem ca 11 cm långa.


2. Du behöver klippa fler....


3. Ja, ännu fler...


4. Ja, väldigt många! Nästan en hel förpackning går åt till en PomPom!


5. Nu behöver du limmet. Jag använde favoritlimmet, men vanligt "skolklister" fungerar säkert utmärkt!



6. Nu limmar du längst ner på silkespappret..


7. Sedan viker du ihop pappret och klistrar fast det på styrolitbollen. Se till att limmet kletas på både mellan, under och på själva silkespappret. Det blir kladdigt på fingrarna!!
Fortsätt fästa varenda silkespappersbit lite omlott varandra. Jag hade inget speciellt system utan
klistrade bara!




8. När styrolitbollen nästan är helt täckt går du till nästa steg, att fästa upphängningsanordningen!



9. Nu tar du fram nylontråden och en häftapparat.



10.  Mät upp i vilken längd du vill att den ska hänga, och ta dubbelt så lång tråd.
Håll tråden spänd mellan fingrarna på detta vis och ta häftapparaten i andra handen (håll den "öppen"....




11. Håll tråden mot styrolitkulan, där du ännu inte limmat silkespapper, och häfta fast tråden. Häfta sedan åt andra hållet oxå, så att den sitter ordentligt! Knyt ihop trådarna ordentligt i andra änden, så det går att hänga upp bollen sedan.


12. Limma fast de sista bitarna silkespapper så det blir en hel boll. Klart!
Här är två av mina PomPoms som väntar på att få fler kompisar, för att sedan hängas i taket tillsammans med en rislampa! =)



Kommentarer
Postat av: pernilla

åh va fina......!!

2010-03-17 @ 20:54:13
Postat av: Helena

WOW, va fina! Vill oxå ha! Tror dock att mitt tålamod inte räcker till att få såna fina gjorda =D



KRAM

// Helena

2010-03-23 @ 03:54:57
URL: http://madebyhelena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0