Göra svamp-cakepops!

Testa att göra egna cakepops! Det är mycket enklare än det ser ut! Jag använde köpt sockerkaka och sparade massa tid där!

Detta behöver du till Svampcakepops:

Sockerkaka (jag hade två st från Go´biten)
Philadelphiaost
Marchmallows
Röd Candymelts (är typ som färgade chokladpellets ) jag smälte hela påsen, men det blev kvar endel
lite vit Sugarpaste/sockermassa
klubbpinnar
ätbart lim el. lite äggvita
cirkelutstickare el något att stansa ut prickarna med
lite florsocker
smält mörk choklad (till ögonen)

Gör såhär:
1.
Smula sönder sockerkaka med Philadelphiaost. Jag använde 2 st små sockerkakor och sedan kanske 200-250 g Philadelphia. Prova dig fram, "degen" ska bli formbar men inte för kletig. Jag hällde i lite florsocker, kanske en halv msk men det är en smaksak.


2.
Rulla till bollar som du sedan sätter ner på en skärbräda. Tryck till så att botten blir platt och sedan formar du till toppen så de blir mer "svamplika". Ställ in i kylskåpet i ca en timme, så de blir fasta.



3.
Nu smälter du ner candymelts i en skål ovanpå en kastrull med sjudande vatten. Rör hela tiden och låt det inte bli för varmt för då blir det för rinnigt och håller sig helt enkelt inte kvar lika bra på sockerkaksmassan! Jag tar av kastrull och skål från plattan när det är lagom tjockt och allt är smält.



4.
Nu börjar det roliga! Stoppa ner en kakpinne i botten på svamphatten. Sedan doppar du ner den och snurrar så hela hatten blir täckt, förutom botten.



5.
Med en stekpincett så lossar jag försiktigt "hattarna" från pinnen och lägger de ned för att stelna på skärbrädan. In i kylen, så går det fortare!




6.
Nu skär du marchmallows i två delar. Jag fick hjälp av min unga "assistent"! Dessa ska bli själva foten på svampen.



7.
Sätt fast en marchmallow på klubbpinnen, en bit ned så hatten oxå får stadga. Jag har även här lagt över de torkade hattarna i en äggkartong (passade perfekt) med undersidan uppåt.



8. Nu tar du och smälter candymelts igen och doppar undersidan av hattarna, för att medan de fortfarande är kladdiga sätta fast dem på klubbpinnen de med!



Såhär:



9. Nu passar äggkartongen perfekt till att låta allt stelna i kylen. Plasta in först!




10.
Nu när de torkat så tar du fram lite vit sugarpaste och kavlar ut tunnt. Tryck ut små cirklar, jag använde 3/svamp som du sedan limmar fast med lite ätbart lim eller lite äggvita. Använd endast pensel avsedd för detta, inga målarpenslar här!
Sist men inte minst så micrade jag lite mörk choklad och spritsade dit små avlånga ögon på svamparnas fötter!



Det färdiga resultatet:



Hoppas du vågar prova du med! =)

HEIDI


Kommentarer
Postat av: Myssel

Fantastiskt fina! Vet två grabbar som gärna skulle vilja ha sådana. :-)

Vi har också kört Mariokalas (två år i rad till och med) och enligt önskemål blir det i år igen!

Dessa cakepops var en kul idé!

2012-02-12 @ 21:22:41
URL: http://myssel.blogspot.com
Postat av: linda

hej vart hittar man candy melts??

jätte häftiga cake pops!!!

tack för inspirerande beskrivningar :)

2012-03-05 @ 15:41:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0